JABLONEC NAD NISOU

Kontaktujte nás

Ekologický projekt - malý zahradník

Školní rok 2021/2022

Speciální třída

Po prázdninách jsme se šli podívat na školní zahradu, co nám tam přes léto vyrostlo. Sklidili jsme si pár rajčat a fazolí. Z bylinek nám vyrostla máta, meduňka, oregano a pažitka. Pažitku jsme využili do sýrové pomazánky, z máty a meduňky jsme si uvařili vynikající čaj. 

 

1. a 2. třída

V loňském školním roce pro naši 1. a 2.třídu připravila záhonek s rostlinkami  9.třída. Vypěstovali pro nás: meduňku, lichořeřišnici, mátu a kedlubny.

Z meduňky jsme uvařili meduňkový sirup. Meduňku jsme omyli, dali do hrnce, přidali nakrájený citron, povařili a odstavili. Další den jsme povařenou meduňku přecedili a vařili s cukrem. Z máty jsme vytvořili mátovou limonádu. Mátu jsme omyli, natrhali na menší kousky, vložili do skleněného džbánku, zalili bublinkovou vodou. Lichořeřišnici a oloupané a nakrájené kedlubny, jsme přidali do salátku z nakrájených rajčat a okurky. Vše jsme ochutnali a těšíme se na další tvoření.

 

 

3. třída

Cílem naší soutěže v rámci projektu Malý zahradník bylo vzbudit u dětí kladný vztah k přírodě, procesům a zákonitostem, které v přírodě probíhají a budovat v dětech zodpovědnost, samostatnost  a zdravou soutěživost.

Hlavním úkolem soutěže bylo vytvořit záhon plný rozmanitých druhů bylin, zeleniny a drobného ovoce, tedy místo, kde se bude tvořit, pozorovat, objevovat a radovat se ze společné práce a výpěstků.

V jarních měsících jsme zaseli osivo bylin ( pažitka, bazalka, řeřicha, meduňka), zeleniny ( celer, rajče, hrách) a drobného ovoce ( jahody) nejprve do truhlíků a květináčů na oknech ve třídě  a teprve po jarních mrazících jsme již vzrostlé sazeničky přesázeli do venkovního záhonu na naší zahrádce.

Děti rostlinky pravidelně zalévaly a proplévaly až do konce školního roku. S nástupem podzimu a  nového školního roku přišel i závěr naší soutěže. Ve středu 8. 9. nastala sklizeň naší velké úrody.

Otrhali jsme vzrostlou meduňku, ze které jsme si uvařili zdravý čaj, slazený naším vyrobeným pampeliškovým medem a meduňkový sirup, který si každý odnesl domů. Z pažitky jsme si udělali pomazánku na jednohubky a celerová nať se suší na zimu, jako koření do školní kuchyňky.

Všichni jsme si moc pochutnali.

V průběhu dopoledne jsme si o všech rostlinách z naší zahrádky také povídali, děti zpracovávaly pracovní listy a nakonec si vše i namalovaly.

 

4. třída

Minulý školní rok jsme na jaře opět v rámci Malého zahradníka zasadili plodiny. Krásný osmý zářijový den jsme šli zhodnotit, co se nám urodilo. Ve velkém se urodila meduňka, ze které jsme si uvařili čaj, který jsme vylepšili lžičkou medu. V záhonku se objevili pět krásných kedluben, byly velmi chutné. Zadařilo se i levanduli, kterou sušíme, aby nám to ve třídě pěkně vonělo. Letos se nám úroda povedla a už teď se těšíme, co zvládneme v příštím roce.

 

5. třída

Na jaře letošního roku jsme zasadili rajčátka, cibuli, oregano, ředkvičky a mátu.. Nakonec se zadařilo a posbírali jsme úrodu. Nachystali jsme si mozarellu s rajčaty a oreganem, předkrm s ředkvičkovou pomazánkou. Jako napoj jsme si namíchali citronádu s mátou z našeho záhonu. Vše nám velice chutnalo.

 

6. třída

I letošní rok pořádala naše škola projekt Malý zahradník. Jako každý rok zasejeme semínka různých druhů rostlin. Dáme to na sluníčko za okno, každý den to zaléváme a čekáme až nám vyrostou první rostlinky. V květnu, když máme rostliny dostatečně veliké, jdeme si je společně zasadit do připraveného záhonu. Letos jsem zasadili rajčata, kedlubny, oregáno, brambory, mátu, šalvěj, lichořeřišnici a ředkvičky. Po prázdninách sklidíme vše co nám vyrostlo. S paní učitelkou si  pak z bylinek připravujeme čaj nebo limonádu a zeleninu ochutnáváme. Povídáme si o využití bylinek nebo zeleniny v kuchyni a jak jsou bylinky dobré pro naše zdraví. Tato akce nás velmi baví a vždy se dozvíme a ochutnáme něco nového.

 

7. třída

Letošní začátek školního roku jsme si zpříjemnili dokončením školního projektu: MALÝ ZAHRADNÍK. Velký truhlík nám přímo překypoval různými druhy rostlin. Vypěstovali jsme si: rajčátka, lichořeřišnici, šalvěj, meduňku, mátu, oregano, aksamitník, levanduli i malinkou dýni. Z těch jsme si vyrobili jednotlivé pokrmy: nakládaná rajčátka; rajčatový salátek s lichořeřišnicí a oreganem; grilované kuřecí s mátou, meduňkou, šalvějí, oreganem a jogurtem; sýrová pomazánka s lichořeřišnicí, šalvějí a meduňkou, zdobená květy lichořeřišnice; čaj z máty a meduňky. Levanduli sušíme společně s květy aksamitníku.

 

8. třída

Během loňského roku jsme na svém dílku zahrádky zasadili bylinky: mátu a meduňku. Také jsme si zaseli semínka kedlubny, pažitky a slunečnic. Ze semínek nám však nic nevyrostlo a tak jsme si z bylinek udělali nealkoholické mojito. Při projektovém dni jsme vypleli náš záhonek, natrhali bylinky a poté jsme si ve třídě připravili výborný osvěžující nápoj. Vše jsme završili výtvarnou prací a skupinovými plakáty.

 

9. třída

V projektu „Malý zahradník“ jsme si v květnu a červnu na našem záhonu zasadili a zaseli některé druhy zeleniny. Po návratu do školy jsme sklidili, co jsme zaseli:-). Byly to kedlubny, cibule, rajčata. No, a pak stačil jen dobrý nápad (Mia a Aneta) na těstovino-zeleninový salát. Společně jsme v Centrálu nakoupili těstoviny, majonézu a salám, sbírku jsme doplnili o papriky, okurky a kukuřici a šlo se kuchtit. Výsledek byl parádní. Na závěr jsme si všichni společně na salátu pochutnali. 

  

 

 

 

 

 

 

Školní rok 2018/2019

V březnu odstartoval na naší škole ekologický projekt „Malý zahradník“ na téma výsev rostlin a jarního osení.

Základní myšlenka celého projektu:

Ukázat dětem na příkladu malého semínka měnícího se v rostlinu obrovskou sílu života, moudrost a krásu přírody.

Cíl projektu:

Cílem je ukázat dětem, co vše je potřeba k růstu rostlin a seznámit je s druhy pěstovaných rostlin, s významem základních potřeb rostliny pro život: světlo, teplo, voda, vzduch, půda a živiny.

Každá třída si zasadí semínka do svých květináčů nebo truhlíků a budou pozorovat, jak klíčí a mění se v malou rostlinu.

Druhy použitých semen rostlin:

Jarní osení - Výzdoba třídy, tradice a zvyky vážící se k jaru a k Velikonocům

Rajčata, pažitka, řeřicha – použití pro přípravu zdravých pokrmů

Violka, afrikán, měsíček, petunie – okrasné rostliny – dekorace oken a zahrady

Průběh projektu:

Do připravené nádoby nasypeme zeminu (substrát), vysejeme jarní osení a semena různých druhů rostlin (violky, afrikány, rajčata, pažitka, řeřicha, měsíčky, petunie). Lehce posypeme hlínou a pravidelně zavlažujeme. Květináče označíme značkou své třídy, popř. jménem a umístíme je do vhodných podmínek, pozorujeme klíčení. V následujících dnech a měsících budou děti samy o rostliny pečovat a pozorovat změny.

Výsledkem projektu bude prezentace vzrostlých rostlin všech tříd, sklizeň uzrálých plodů a v neposlední řadě příprava zdravých pokrmů.

Na závěr shrneme význam podmínek pro růst rostlin, zhodnotíme estetickou stránku projektu a nakonec uvadlé rostlinky uklidíme, případně některé přemístíme na zahradu a v pozorování a péči můžeme pokračovat.

Rychlý kontakt

Základní škola a Mateřská škola
Kamenná 404/4,
466 01 Jablonec nad Nisou
tel: +420 778 525 991
e-mail: reditel@zskamennajbc.cz

Fanděte nám

Copyright ©  Základní a mateřská škola Kamenná 404/4 Jablonec nad Nisou Všechna práva vyhrazena. GDPR // Tvorba webových stránek